Nieuw vervoersplan NMBS maakt niet (iedereen) gelukkig

NMBS presenteerde deze ochtend in het Oost-Vlaamse Provinciegebouw haar nieuw vervoersplan dat ingaat in december 2017. Opmerkelijk: van de 129 door gemeentes, provincies en reizigers gevraagde verbeteringen gaan er slechts 65 door. Dat is met moeite de helft! Net niet gebuisd. En dit in tijden dat het openbaar vervoer een cruciale rol zou moeten spelen in het terugdringen / beperken van de klimaatverandering. De belangrijkste reden zijn de besparingen opgelegd door de Federale regering. Maar er is ook goed nieuws, want er zullen 5% meer treinen rijden, ondermeer in de weekends! Alleen is de grote vraag: waar gaat men dat broodnodige personeel halen? Het tekort aan personeel zorgt er voor dat men nu al op het tandvlees zit. Wijk zonder trein uit Gentbrugge mag zich na 3 jaar jaar actie voeren terecht een pluim op de hoed steken, want ze krijgen hun extra treinen terug!

Je kan het NMBS-plan “Oost-Vlaanderen” op volgende pagina bekijken en downloaden:

Ook in West-Vlaanderen is het nieuw vervoersplan gepresenteerd. En ook daar is niet iedereen gelukkig: “In Anzegem en Vichte: daar kan je in het weekend nog steeds geen trein nemen. Want stoppen kost te veel tijd, zo klinkt het bij de NMBS. Het Anzegemse gemeentebestuur betreurt die beslissing. “De treinen passeren hier gewoon, maar blijkbaar past het niet in het schema om ze hier ook te doen stoppen”, zegt Rik Colman (CD&V), schepen van Mobiliteit.” (bron: Nieuwsblad 24/03/2017)

“De aansluitingen in Lichtervelde gaan er op achteruit”, schrijft de Krant van West-Vlaanderen.

Het plan voor West-Vlaanderen kan je hier vinden: