Op 9 december wordt de populaire treinverbinding tussen Brussel in België en Amsterdam in Nederland geschrapt. De klassieke internationale trein wordt vervangen door een “nieuw product”, nl de Fyratrein. Deze zal slechts 10 keer per dag heen en terug rijden, de tickets zijn pakken duurder en zomaar gelijk wanneer op de trein springen is niet meer mogelijk, je moet reserveren. Een abonnement nemen kan ook niet meer.
Heel wat reizigers protesteren hiertegen. Want het gebruiksgemak van de Benelux wordt vervangen door een beperkter, minder frequente en duurdere treinverbinding die trouwens op een pak minder plaatsen stopt. Er is al een hele tijd een Facebookpagina onder de naam “Géén afschaffing van de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam”. Er was al een petitie van het Nederlandse Rover en het Belgische TreinTramBus met al méér dan 18.000 handtekeningen. Maar blijkbaar mag niks baten want zowel de NMBS als het Nederlandse NS HiSpeed blijven bij hun voornemen om de klassieke internationale trein te schrappen.
Ook de hotelsector in Antwerpen protesteert: “Een treinkaartje Amsterdam-Antwerpen heen en weer kost al gauw het dubbele van de huidige prijs, met name 108 euro in plaats van 51,80. Reizigers vanuit Rotterdam mogen zelfs een verdrievoudiging van de prijs verwachten (van 23 naar 70 euro). (..) Niet alleen de hoge prijs zal het Antwerpse toerisme parten spelen, ook de verplichte reservatie zal Nederlanders ervan weerhouden om een dagje te komen shoppen in Antwerpen.” [De Standaard, 20/10/2012].
Als je dus binnenkort goedkoop naar Nederland wil sporen zal je de stoptrein Antwerpen – Roosendaal moeten nemen en daar overstappen op een binnenlandse verbinding. Dan ben je algauw een halve dag onderweg vanuit België naar Nederland of omgekeerd.
Met andere woorden: de liberalisering van het internationale reizigersverkeer leidt tot minder treinen, véél hogere prijzen, een lagere frequentie, en treinen met verplichte reservering. Ook andere verbindingen vanuit België naar bijvoorbeeld Rijsel (Lille) verlopen al minder vlot, want in Kortrijk moet je nu ook al overstappen, terwijl je tot voor kort vanuit Antwerpen rechtstreeks naar Rijsel kon.
Maar voor de NMBS is dit allemaal geen probleem want “internationale treinverbindingen zijn geen openbare dienstverlening” en “de reiziger wil graag een zitplaats, dus kan de reserveringsplicht geen probleem zijn”.
Inderdaad, heel deze situatie past perfect in het Europese plaatje van liberalisering van het treinverkeer. Geen subsidies van de overheid, winst maken, een aanbod en tarieven die niet op maat van de reizigers zijn. Dat straks veel mensen terug in hun auto zullen springen (als ze er al een hebben) en de files dan weer groter zullen zijn, dan is een bijkomstig probleem. “Collateral damage” zeker? Nochtans beloofde Europa ons méér, beter en goedkoper openbaar vervoer. De vergelijking met de vrijgemaakte energiesector is treffend.
En neen, wat Rover en TreinTramBus voorstellen is ook geen oplossing: “TreinTramBus en Rover betreuren het voorts dat de NMBS en de NS “klaarblijkelijk weinig of geen interesse tonen in een klassieke IC-trein als aanvulling op de snelle maar dure Fyra”. Ze stellen daarom voor om voor dat traject de concurrentie te laten spelen. Volgens de organisaties moeten private bedrijven als Arriva of Veolia uitgenodigd worden om een alternatief voor te stellen, zoals een IC-treinverbinding met Roosendaal of Breda.” [De Morgen, 26/11/2012]
Pleiten voor nog méér private operatoren, is akkoord gaan met nog méér liberalisering en nog minder service! Het is net dit wat de Europese Commissie wil en die tot afschaffing van de Benelux leidde.
PVDA-Spoor pleit voor het terugdraaien van de liberalisering van het spoorvervoer en voor een openbare, publieke spoorwegoperator die een monopolie heeft en die een aanbod tussen de Beneluxlanden kan ontwikkelen dat uitgaat van de behoeften van de reizigers en niet van de winst van enkele (semi)-private vervoersbedrijven.
Links:
[bron: PVDA Spoor, 29/11/2012]