Tevreden of niet tevreden?

Sinds half december 2014 is het nieuwe vervoersplan van de NMBS van kracht. Reeds voor de invoering van dit plan dat het hele vervoersschema overhoop haalt, waren er al vele vragen en klachten van reizigers, gemeentebesturen en scholen. TreinTramBus en Test-Aankoop starten nu een online bevraging om te achterhalen of de treingebruiker al dan niet tevreden is.

Test-Aankoop schrijft: “De duur van de rit, vertragingen, aantal beschikbare zitplaatsen,…: is het nieuwe vervoersplan van de NMBS een verbetering of een verslechtering voor u?”

Je kan de vragenlijst van Test-Aankoop via onderstaande link bereiken en invullen:

“Door onze vragenlijst in te vullen helpt u ons een algemeen beeld te krijgen van zowel de positieve als de negatieve gevolgen van het nieuwe vervoersplan. De resultaten van deze enquête verschijnen in het Test-Aankoop magazine van juni 2015.”

Wij zijn benieuwd naar het resultaat!

Ondertussen blijkt dat er reeds meer dan 1000 klachten zijn binnengekomen over het nieuwe vervoersplan. Dat blijkt uit een antwoord van Minister De Galant in de Kamercommissie “Infrastructuur”. “De meeste klachten hebben betrekking op de uurregeling en vooral op de frequentie en de cadans van de treinen. Er zijn ook tamelijk veel klachten over de duur van de reizen en het uur van het eerste en het laatste vertrek van de trein”, zegt de minister aan De Redactie (VRT).

Zo zijn er klachten over de lijn Gent-Eeklo. In zoverre zelfs dat het gemeentebestuur van Evergem een petitie van Bond zonder Trein ondertekende. De klachten gaan over afgeschafte piekuurtreinen, de laatste trein die vervroegd werden en de vroegste trein die verlaat werd. “Bovendien is de afstemming op de schooluren problematisch.”, schrijft Het Nieuwsblad.